moibonita

Alla inlägg den 14 december 2012

Av Nadine - 14 december 2012 21:28

I år blir det en italiensk jul!
Iallafall i vinglaset till julbordets alla smarrigheter!

För några timmar sedan stod jag inne på systemet och stirrade på flaska efter flaska.
Försökte avgöra hur goda de var genom att bara kolla på hur fina etiketter de hade. Lönlöst!
Såg nog ut som ett frågetecken framför hyllorna.
Efter en stund kom en i personalen fram till mig och frågade om jag behövde hjälp.
Så jag förklarade för henne att jag hade velat ha ett rött, fruktigt vin som passade bra ihop med allt gott kött som serveras på julbordet!

Då visade hon mig detta.
Ett italienskt vin som heter;
AMARONE SOPRASASSO DELLA VALPOLICELLA!
Det är ett utav Italiens mest förnämsta viner och kommer ifrån distriktet Valpociella, nära staden Verena.

Hör här vad det smakar;
Fruktig, kryddig, frisk smak med inslag av fat, körsbär, lakrits, MJÖLKCHOKLAD och peppar.
(klart jag bara måste ha den då)

Den passade utmärkt till nöt- och viltkött och olika typer utav julmat.
(utmärkt till Janssons frestelse)

Denna vinflaskan har lagrars i tre år innan den landade i mina händer.
Ju äldre desto finare sägs det ju!

Längtar till jag får smaka vinet tillsammans med en god köttbit på julafton!

Längs gatorna i Malmö hittade jag andra italienska juldelikatesser.
Typiska för Italien, nytt för mig!

'Light up the darkness'-

Av Nadine - 14 december 2012 12:35

Sitter just nu på bussen på väg in till Malmö för att handla färdigt julklapparna till familjen!
Ska även inom SHOPPAN, ett ställe där de säljer märkesmink vansinnigt billigt!! Och det gillar vi ;)
En runda inom systemet också för att köpa ngt julavin.
Äta något gott och mysa bland gator och torg som är fulla utav granar & ljus. Älskar julen!

'Light up the darkness'-

Ovido - Quiz & Flashcards